Subaru Impreza WRX
Motor: zážehový 2457 ccm
Počet válců: 4
Výkon: 169 kW / 230 koní
Rozměry: 4465 x 1740 x 1440 mm
Zrychlení: 5,9 s
Max. rychlost: 230 km/h
Spotřeba: 9 – 20 litrů
Objem kufru: 401 litrů
Představte si, že v roce 1993 přivedete na trh auto, které svým motorem a jízdními vlastnostmi překvapí svět. Představte si, že tohle auto získá pověst sportovní ikony, která přivede vaši krev do varu během necelé minuty. To auto se jmenuje Impreza. Je to sedan a vy máte věrnou skupinu příznivců, kteří na ni nedají dopustit. Ta skupina není dost velká a tak se snažíte auto přizpůsobit tak, aby oslovilo více klientů.Daří se, ale pomalu. Tak se rozhodnete udělat radikální změnu – uříznete záď a uděláte z něj hatchback. K tomu navíc dáte úplně novou příď. Skupina věrných trochu zuří, ale ostatní…? Co ostatní, to se teprve uvidí.
Subaru o nové Impreze ve své reklamě hlásá, že je to japonské auto, které by si němci přáli vyrobit, ale ruku na srdce, kdo tady řezal zadek? Přední a vlastně i zadní část vypadá stoprocentně japonsky, profil ovšem ukazuje na inspiraci těmi, z nichž si v Subaru dělají legraci.Na rozdíl od předchozích generací Imprezy jsou boční okna tentokrát uzavřena v rámech, což mírně zvýšilo tuhost karoserie a zlepšilo aerodynamiku. Díky rámovým oknům a použití vysokopevnostní oceli se celá karoserie o poznání méně kroutí. Kéž by stejný pokrok udělala kvalita a zpracování plastů v interiéru. Kvalita nahoru skutečně šla, ale jen o maličký kousek. Plasty jsou stále tvrdé, zlepšilo se zpracování a slícování, nicméně kůži jsme v tesované Impreze WRX našli pouze na volantu, řadící páce a ruční brzdě. Interiér chválíme za výborné, sportovní sedačky s překvapivě jemným sevřením bočnic, výbornou oporou stehen a slušným rozsahem nastavení.
Pokud za volantem Imprezy WRX sedí profesionální závodník, dokáže slušné kousky, vtipné ovšem je, že na takové zacházení není vlastně stavěná. Hodně lidí si myslí, že každá Impreza v modré barvě se žlutými hvězdami a nápisy Subaru je nekompromisní závodní stroj. Nicméně není. To by na masce chladiče musela být tři magická písmena. STI. Tedy přestaňme závodit a řekněme si, k čmu je Impreza WRX opravdu určena. Naše auto stojí na sériovém a v tomto případě docela měkce naladěném podvozku. Má standartní mezinápravový diferenciál s diskózní spojkou, pouze zadní samosvorný diferenciál, standartní řízení, pětistupňovou ruční převodovku atd. Speciálu, se kterým nejlepší piloti světa bruslí na sněhu ve Švédsku se Impreza WRX blíží hodně vzdáleně. Na to má Subaru Imprezu WRX STI. Přesto náš stroj dokáže proměnit jinak nudnou cestu z práce na adrenalinový zážitek. Má obrovskou sílu a na suché rovné silnici se prakticky nenechá rozhodit. Pokud ano, stačí si pohrát s plynovým pedálem a volantem a zase se rychle srovná. Dojem z jízdy trochu kazí výrazné náklony v zatáčkách, občas marný boj s nadzvednutým a protáčejícím se kolem. Chvíli také trvá, než přijdete na chuť trucovitému a malinko nepřesnému řazení. Naopak okamžitě si zvyknete na přesné řízení s vynikající zpětnou vazbou.
Subaru, to jsou ploché benzínové motory Boxer. Imreza WRX, to je dvou a půl litrový přeplňovaný čtyřválec s maximálním výkonem 169kW, tedy 230 koní. Motor hezky vypadá, hezky zní, ale ještě lépe jede. Zátah – není vše jen o zátahu, ale například i o tom, že nemusíte čekat se turbodmychadlo probudí a dostaví se síla. Výkon narůstá hezky lineárně a to od nejnižších otáček až do zásahu omezovače v 6700 ot./min.
Motor patří skutečně k tomu nejlepšímu, co může nejen samotná Impreza WRX, ale celý segment rychlých hatchbacků momentálně nabídnout. V nízkých otáčkách si tiše přede pod kapotou a nezajímá se o dění okolo. V takovém jízdním režimu se spotřeba pohybuje okolo 9 litrů benzínu na 100km jízdy. Povolte mu ovšem uzdu a začnou se dít věci. Za doprovodu syčení turbodmychadla a mechanického koncertu všemožných komponent motoru Impreza WRX nabere rychlost a vyveze vás za hranice všedních dnů. Bavíte se víc než běžně, ale platíte víc než běžně. Dravá sportovní jízda vás přijde na 17 litrů benzínu a pokud se opravdu rozvášníte, řekne si motor i o litrů 20.
Každá zábava něco stojí, ta v Impreze WRX vás přijde na necelých 850 tisíc korun. To je cena kompletně vybaveného vozu na českém trhu.