Range Rover TDV8
RANGE ROVER TDV8
Výkon: 200 / 4000 kW / ot. / min.
Válce: 8
Točivý moment: 640 / 2000 Nm / ot. / min.
Zrychlení: 9,2 s
Maximálka: 200 km/h
Spotřeba: město / mimo / kombi - 14,4 / 9,2 / 11,3 / 100km
Motor: vznětový 3,6 litru
Kufr: 535 / 2099 litrů
Psal se rok 1970, když britská automobilka Land Rover přivedla na svět velké luxusní SUV a pojmenovala jej Range Rover. Druhá generace měla premiéru v roce 1995, třetí pak v roce 2002. V roce 2007 Lend Rover provedl facelift. Úpravy karoserie sice téměř nepoznáte, o to víc se však pánové z Land Roveru vyřádili uvnitř. Zaprvé zvýšili kvalitu použitých materiálů. Zadruhé lehce přeskupili a upravili ovladače a zatřetí přidali nové prvky výbavy. Tlačítka na středové konzoli a tunelu jsou větší, ale je jich tolik, že se v nich z počátku snadno ztratíte. Navíc ne vše se ovládá právě tlačítky – některé funkce ovládáte pomocí barevné dotykové obrazovky.
Mnoho lidí má Range Rover pouze za luxusní krabici, která ostatním zabírá místo na parkovišti, ale skutečnost je taková, že tohle auto si s terénem rozumí víc, než mnozí tuší a právě proto jsme se rozhodli zpevněné vozovky v dnešním RoadLook testu úplně vypustit. V terénu, ale nejen tam oceníte silný motor. Naftový osmiválec s objemem 3,6 litru si nasel do Range Roveru cestu v rámci omlazovací kůry a výrazně zlepšil dynamiku, zatímco starší šestiválec s 2,7 tuny těžkým drobečkem trochu zápasil.
Kromě vysokého výkonu a točivého momentu motor vyniká příjemným zvukem a dobrým odhlučněním. Rychle si zvyknete na rychlý nárůst síly. Na co si naopak budete zvykat pomalu je spotřeba mezi 12 – 13 litry a občasné výlety za hranici 16 litrů.
Ke klíčovým prvkům výbavy aktuální verze Range Roveru patří systém Train Response s možností volby několika terénních režimů. Ten ještě umocnil již tak dobré vlastnosti auta v terénu. Když si k pohonu všech kol a Train Response navíc přičtete vzduchové odpružení s možností regulace světlé výšky pomocí třítlačítkového ovladače na středovém panelu, získáte drsného horala, který se nezalekne téměř žádné překážky. Možnost změny výšky oceníte především v těžším terénu a to ve třech polohách a rozmezí asi 10cm. Při testu se projevily problémy s přehřátím kompresoru. Ve výsledků to znamená, že na možnost zvednutí auta do nejvyšší polohy musíte čekat dlouhé minuty, než se kompresor zchladí.
V terénu je možnost využít systém Train Response například v režimu “bláto a koleje”, který změní nastavení automatické převodovky (dříve řadí dolů a později nahoru). Změnou režimu se rovněž upraví citlivost stabilizačního systému, ABS a systém HDC. Úprava nastavení a automatické převodovky se děje při každé změně režimu a odpovídá specifickým vnějším podmínkám.
I přes veškerou elektronickou podporu se vám snadno stane to co nám. Při vystavení vozu extrémním jízdním podmínkám (prudký svah, bláto, koleje) se v situaci, kdy Range Rover začal stávkovat a dál už nemohl jet všechny systémy zbláznily a vše vyřešil až restart vypnutím a zapnutím motoru.
Závěrečný ortel: Range Rover má zvláštní kouzlo, styl a šarm. Je luxusní, komfortní, prostorný a výborně si vede na zpevněné cestě i v terénu. Kdyby si občas nepostavila hlavu elektronika, bude to geniální stroj.